0523582533
osnat.fl1@gmail.com

משחקים לפיתוח מיומנויות למידה - מהנאה להנעה

איך לעזור לילד לשפר את הקריאה? 

 
 
 
 הילד  לא אוהב לקרוא? נמנע מלקרוא? אולי הוא בכלל מתקשה בקריאה?
אנו ההורים יכולים לעזור בדרכים פשוטות ולהרוויח בדרך גם זמן איכות והנאה עם ילדנו.

רובנו מכירים את זה: הילד לא אוהב לקרוא וגם לא ממש רוצה לקרוא. בימינו, כשהכל סביבנו מלא גירויים צבעוניים ומהירים  והטלוויזיה והמחשב תופסים זמן רב בחיינו, אכן הילדים קוראים פחות. מכיוון שלקריאה ולפעילות סביבה יש השפעה רבה על ההישגים הלימודיים של הילדים, גם מספר הילדים המתקשים בקריאה ובהבנת הנקרא גדל בהתאם.
מהי קריאה?
קריאה היא מיומנות בסיסית וחשובה בחיינו. קריאה היא תהליך הפענוח המדוייק והמהיר של סימנים גרפיים (אותיות ותנועות) לצורך הבנה של מסר כלשהוא (הבנת הנקרא). שלבי רכישת הקריאה הם:
• היכרות של האותיות הצליל של כל אות- שלב זה מתרחש בדר"כ בגן,כאשר הילד מזהה את האותיות כמייצגות צלילים מסויימים, כל אות צליל שונה. חשוב יותר שהילד יידע מהו הצליל של האות מאשר את שם האות.
• היכרות של התנועות שהן סימני הניקוד (קמץ, חיריק...) ואותיות אהו"י.
• שילוב אות/עיצור ותנועה והצליל שנוצר עקב הקשר ביניהם- לדוגמא: האות פ' בשילוב התנועה חיריק והאות י' תיצור את הצליל "פי" במילה "פיל".   בשלב זה הילד קורא מילים בודדות בדרך של פענוח השילוב של האותיות והתנועות במילה.
שלב זה איטי ודורש אימון ותירגול רב בכדי להגיע לזיהוי ולקריאת מילים מהירה ואוטומטית, דבר שיאפשר לו בהמשך להתפנות להבנת הנקרא.

מיומנות חשובה שמעורבת בכל אחד מהשלבים הנ"ל והיא הבסיס לרכישת הקריאה היא מודעות פונולוגית. זוהי מודעות והיכולת של הילד לחלק את המילים לצלילים הקטנים ביותר המרכיבים אותה. לדוגמא: המילה "חיות" מורכבת מצלילי ח- יו –ת כשכל צליל מורכב מעיצור ותנועה. מיומנות זו מנבאת במידה רבה את הסיכוי של הילד לרכוש קריאה תקינה ולכן חשוב לפתח ולבסס אותה.   ניתן לעשות זאת בהנאה ע"י משחקי מילים:

• זיהוי צליל פותח מילה-  לומר מילה ולבקש מהילד לומר מהו הצליל הראשון במילה, לדוגמא: המילה "חתול" מתחילה בצליל...? או להיפך: מה מתחיל בצליל  "חַ"?  אפשרות נוספת, שחביבה על ילדיי ,במיוחד בנסיעות , היא משחק חידות: אני רואה משהו שמתחיל בצליל "שַ" (שמיים) וכד'.  
• זיהוי צליל סוגר מילה – אלה הם בעיקר משחקי חריזה, לדוגמא: מה מתחרז עם המילה "פיל"? חליל, גיל, צליל, שביל,דחליל...                                                             
  משחק הרביעיות "חיות חורזות" שפיתחתי , מתרגל עם הילדים בכיף ובהנאה את המודעות הפונולוגית ע"י חרוזים לשמות של חיות וכן מתרגל קריאה של מילים בודדות המורכבות מעיצורים ותנועות שונים.
נורות אדומות
ישנם ילדים שנתקלים בקושי בקריאה ואנו, ההורים, יכולים לזהות זאת כאשר:   
  הילד קורא לאט מדי, "מנחש" מילים בקריאה, משקיע מאמץ רב בזיהוי ובפיענוח המילים ופחות בהבנה של הכתוב וכשיש לו קושי בהבנת הנקרא.
אם כך מה עושים?
קודם כל חשוב להבין שרכישת הקריאה אצל ילדים היא תהליך מורכב. כל ילד מתקדם בקצב שלו. יש ילדים שמתקדמים מהר ורוכשים את ראשית הקריאה כבר לפני כיתה א' ויש ילדים שרוכשים קריאה במהלך כיתה א' או בסופה. במקרים של קשיים הנובעים מלקות למידה , רכישת הקריאה יכולה להיות איטית וארוכה ולהימשך גם מעבר לכך.
יכולת רכישת הקריאה קשורה לשלב ההתפתחותי שבו נמצא הילד ולרמת הבשלות שלו והאם רכש מיומנויות בסיסיות שדרושות לכך. אני אישית מאמינה שכל ילד וילדה מסוגלים ויכולים ללמוד לקרוא. אם לא נוותר, ננסה שוב, נשתמש באמצעים שונים ונתאים אותם ליכולת הילד ולקצב ההתפתחות האישית שלו, הוא ילמד, יקרא ויתקדם .

דוגמא אישית אנחנו ההורים משמשים מודל  חיקוי לילדינו. הם בעצם  לומדים בצורה הטובה ביותר מהדוגמא אישית שאנו נותנים להם. ילד שרואה את הוריו קוראים, מתעניינים, מעודדים אותו לקרוא ואף מקריאים לו סיפורים, יפתח גישה חיובית יותר כלפי קריאה. פעילויות משותפות שמצריכות קריאה ומעשירות את השפה  כמו פתירת תשבצים, תפזורות, משחקי לשון ומשחקי קופסה,  מהווים גם זמן איכות הורה-ילד וגם הזדמנויות מצויינות לילדים לשמוע אותנו קוראים וכך להוות מודל חיקוי  עבורם.
הקריאה כחווית הצלחה  חשוב שקריאה תיתפס בעיני הילד כחוויה טובה, נעימה וחיובית. אפשר לעשות זאת על ידי בחירה וקריאה של סיפורים בנושאים שהילד אוהב: טבע, חיות, אגדות וכד'.  כדאי לבחור סיפור מעולמו של הילד, סיפור "שמדבר" אליו כך שהוא יסתקרן , יתעניין והמוטיבציה שלו תגדל והוא ירצה לקרוא עוד. אפשרויות נוספות הן: הליכה משותפת לספרייה, קריאה משותפת לסירוגין של הורה וילד שבה הילד קורא שורה/עמוד בספר ואח"כ ההורה קורא שורה/עמוד  ואפשר גם לשחק במשחק קופסה משותף שבו נדרש הילד לקרוא (אפילו את הוראות המשחק).
מהקל לכבד חשוב לתת לילד לבחור את הספר או הסיפור שהוא רוצה לקרוא. לפעמים  הילד בוחר ספר שנראה לנו קל מדי או לא מתאים לגילו. קודם כל חשוב לשים לב מה עומד מאחורי בחירה זו: אולי נושא הספר מעניין אותו וצריך רק לכוון אותו לספר ברמת הקריאה שלו ואולי הוא בחר דווקא בספר זה כי הוא מנוקד או קצר והוא יודע שיקרא אותו טוב וגם יבין ויהנה מהקריאה. ילד יכול לקרוא ספר "קליל", עם כתב גדול ובשפה פשוטה וברורה כך שיחווה חווית הצלחה והנאה בקריאה והמוטיבציה שלו  לקריאה תגדל.
הקריאה כהרגל קל ופשוט יותר לעשות כל פעולה אם הופכים אותה להרגל. כדאי לשלב בסדר היום של הילד וההורים זמן קבוע מראש  לקריאה, זמן נוח שבו מתפנים מכל העיסוקים האחרים ויושבים במקום שקט לקרוא. במקרה שבו הילד נמצא בשלב של ראשית קריאה או שהילד גדול יותר ומתקשה עדיין בקריאה שוטפת, ההורה יכול להקריא לו או לקרוא לסרוגין יחד איתו, כדי לשמור על חווית הקריאה ולהפוך אותה להרגל עד שהילד יהיה עצמאי לקרוא לבדו.
תרגול הקריאה והעשרת השפה ניתן להתאמן בקריאה בדרכים שונות על מנת שהיא תהפוך לאוטומטית ותהייה שוטפת. קריאה שוטפת ואוצר מילים עשיר הם הבסיס להבנת הנקרא. ניתן לתרגל ע"י קריאה בספר ואפשר גם לקרוא שלטי חוצות, כותרות בעיתונים, כתבות בעיתוני ילדים או באתרי ילדים במחשב, כתוביות בטלוויזיה וכד'.

בנוסף, אפשר לשחק עם הילד במשחקים הדורשים קריאה של מילים בודדות או משפטים קצרים, המכילים מילים שימושיות מחיי היומיום. כך הקריאה תיעשה בשמחה, בהנאה ובתחושה של חווית הצלחה ובמקביל הילד ישתדל ויתאמץ לקרוא וגם יעשיר את השפה שלו.
 
 קריאה נעימה ובהצלחה!